28 September 2011

Siapa bilang?

kuat.

perkataan kuat.

tolong kasi maksud sikit?

mengikut pengetahuan am aku,
kuat tu bermaksud kita tak akan kalah.
menang aja.
kuat tu bermaksud kita tak akan jatuh.
bangun aja.
kuat tu bermaksud kita tak akan nangis
senyum aja.


betul ke?
betul lah tu!


siapa bilang aku kuat?
siapa? siapa? bak sini kasi tau sikit.
aku sepuk kepala dia guna botol air.
mau?


aku tak kuat sebenanye.
aku lemah.
cuba kau pukul aku pakai kayu balak
kompem aku menangis meraung melalak

haa, kan aku da bilang
aku tak kuat.
jangan degil sangat boleh?


aku manusia biasa
macam dia, dia dan dia tu.
biasa aja kan?
fizikal memang lain
mental pun lain jugak
tapi,
fitrah manusia tetap sama
bukan?

pengalaman keluarga aku
pengalaman diri aku
pengalaman kawan kawan aku
tu semua adalah GURU BESAR dalam hidup aku.
umpamanya,
aku sebuah sekolah
apa yang bermain main dalam otak aku adalah pelajarnya
pengalaman yang ajar pelajarnya
tapi terpulang kepada pelajar tu untuk ikut atau tak.

tu yang kadang2 aku degil
kadang2 dengar kata
kadang2 ikut suka
kan?


ingat.
apa yang kita lalui ni
apa yang kita buat
rutin kita dari bayi sampai besar
akan ada kena mengena dalam setiap kehidupan manusia sepanjang hayat dorang.
mungkin sekarang tak nampak
tapi,
one day kita akan terperasan
sama ada kita nak pakai peribahasa
bersusah susah dahulu, bersenang senang kemudian
atau kita pakai peribahasa
sudah terhantuk baru nak tergadah aja lah kan?


buat lah pilihan untuk diri korang.
yes, korang boleh rujuk kepada sesiapa
tapi dorang tak boleh buat keputusan untuk korang
korang kena bijak buat keputusan
utk diri kau orang jugak kan?












so?

santaiiiiiiii




dfanheartcore.

No comments: