06 November 2008

warna~

adakah warna berkaitan dgn kehidupan?
ya.
biru ; biru menunjukan kehidupan yang tenang.
setenang lautan biru yang luas dan indah.
dengan angin yang nyaman.
adakah itu hidup aku?
tidak.
merah ; merah menunjukan kehidupan yang ceria.
happy, tiada cacat cela nya.
berani tempuhi segala halangan
yang datang. berani mengambil risiko.
walaupun kita sedar kita tidak akan menang
adakah itu hidup aku?
tidak.
hijau ; sehijau warna daun.
seindah hutan belantara yang dipenuhi pokok2
menghijau. damai. ya, damai sekali
adakah itu hidup aku?
tidak.
kelabu ; kelabu ialah kehidupan yang suram.
yang penuh dgn hipokrit.
dari luaran;ketawa, riang, gembira.
dari dalaman? hanya Dia tahu.
adakah itu hidup aku?
YA!
sampai bilakah aku akan hidup dengan warna kelabu?
ya, aku benci warna itu
warna yang mewarnai kehidupan suramku
ya, aku benci warna itu
warna yang mewarnai duniaku
ya, aku benci warna itu
warna yang mewarnai diriku
kenapa tidak aku mengejar
si biru,
si merah,
atau
si hijau?

No comments: